07 березня 2018 року набрав чинності Закон України від 18 січня 2018 року № 2269-VIII "Про приватизацію державного і комунального майна" (далі - Закон), який затверджений для регулювання правових, економічних та організаційних основ приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим
Як ми вже повідомляли у попередній публікації:
- ст. 5 Закону поділяє об'єкти приватизації на об'єкти малої приватизації та об'єкти великої приватизації;
- перелік об'єктів великої приватизації, що підлягають продажу, затверджується Урядом за поданням Фонду держмайна України;
- переліки об'єктів малої приватизації, що підлягають продажу, затверджуються Фондом держмайна України;
- перелік об'єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, ухвалюється місцевою радою. Включення нових об'єктів до цього переліку здійснюється шляхом ухвалення окремого рішення щодо кожного об'єкта комунальної власності.
Зауважимо, об'єкти соціально-культурного призначення приватизуються з умовою збереження профілю діяльності. Об'єкти соціально-культурного призначення, які не функціонують більше 3-ох років або перебувають в аварійному стані, можуть бути перепрофільовані, крім закладів фізичної культури і спорту, баз олімпійської та паралімпійської підготовки, фізкультурно-оздоровчих і спортивних споруд, лікувальних (лікувально-фізкультурних) і лікувально-профілактичних закладів. (абз.абз. 5 і 6 ч. 4 ст. 15 Закону відповідно)
Вимоги до проведення аукціонів об'єктів малої та великої приватизації
Нагадаємо:
- об'єкти малої приватизації продаватимуться виключно на електронних аукціонах. Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об'єктів малої приватизації та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об'єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону, а також порядок визначення додаткових умов продажу затверджуються Кабінетом Міністрів України (ч. 1 ст. 15 Закону).
Стартова ціна об'єкта малої приватизації визначається аукціонною комісією на рівні балансової вартості об'єкта (активів об'єкта) малої приватизації (ч. 4 ст. 22 Закону);
- Порядок та умови продажу об'єктів великої приватизації державної власності затверджуються Кабінетом Міністрів України. Особливості продажу об'єктів великої приватизації, що перебувають у комунальній власності, можуть бути встановлені рішенням відповідної місцевої ради.
Підготовка до приватизації та продаж об'єктів великої приватизації здійснюються із залученням на конкурсних засадах радників у встановленому Урядом порядку, крім випадків, передбачених коментованим Законом. Конкурсний відбір радників здійснюється з дотриманням принципів конкурентності, рівноправності, загальнодоступності, гласності та прозорості, незалежності членів конкурсної комісії (ч. 2 ст. 19 Закону).
Стартова ціна об'єкта великої приватизації визначатиметься радником (у разі залучення). У разі необрання радника у процесі конкурсного відбору стартова ціна об'єкта великої приватизації встановлюється аукціонною комісією на підставі вартості, визначеної відповідно до Методики оцінки, що затверджується Урядом (положення ч. 1 і ч. 2 ст. 22 Закону відповідно).
Для продажу будь-якого об'єкта приватизації на аукціоні держорганами приватизації створюватиметься аукціонна комісія (до складу якої входитиме не менш як 5 осіб), яка і розроблятиме умови продажу.
Продаж об'єктів на аукціоні (крім аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій у випадку продажу об'єкта малої приватизації) здійснюється за наявності не менше 2-ох учасників аукціону та вважається таким, що відбувся, у разі здійснення на аукціоні не менше одного кроку аукціону. Продаж об'єктів на аукціоні за методом покрокового зниження стартової ціни та подання цінових пропозицій здійснюються за наявності не менш як 1-ого учасника аукціону.
У разі, якщо для участі в аукціоні з продажу об'єкта приватизації подано заяву на участь в аукціоні від одного покупця, аукціон визнається таким, що не відбувся, а державний орган приватизації приймає рішення про приватизацію зазначеного об'єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни.
У разі якщо об'єкт, який пропонувався для продажу на аукціоні, не продано:
1) для об'єкта малої приватизації:
- проводиться повторний аукціон із зниженням стартової ціни на 50 % (крім випадку, передбаченого ч. 8 ст. 15 Закону),
- в порядку, передбаченому ч.ч. 8-10 ст. 15 Закону, проводиться аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій зі зниженням стартової ціни на 50 %;
2) для об'єкта великої приватизації - приватизація відбувається шляхом проведення аукціону за методом вивчення цінових пропозицій, який передбачає 2 етапи (ч. 18 ст. 19 Закону).
У разі якщо об'єкт приватизації виставляється вперше на аукціон зі зниженням стартової ціни, то стартова ціна знижується аукціонною комісією на 25%. Якщо ж об'єкт приватизації виставляється на продаж на аукціон зі зниженням стартової ціни вдруге, то стартова ціна продажу знижується аукціонною комісією на 50%. (абз.абз. 2 і 3 ч. 16 ст. 19 Закону)
Під час проведення аукціону із зниженням стартової ціни кожна наступна ціна підвищується на розмір мінімального кроку аукціону. Крок аукціону встановлює державний орган приватизації на кожний об'єкт. Мінімальний крок аукціону становить не менше 1 % стартової ціни об'єкта (абз. 4 ч. 16 ст. 19 Закону).
Гарантії для інвесторів
Законом, зокрема ст. 30 Закону, встановлено такі особливості розгляду спорів щодо приватизації державного або комунального майна:
1) спори щодо приватизації державного або комунального майна, крім спорів, які виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції адміністративних судів, вирішуються господарським судом у порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України, крім випадків, коли сторони погодили передачу таких спорів на вирішення міжнародному комерційному арбітражу відповідно до ч. 12 ст. 26 Закону;
2) строк позовної давності для звернення з позовом про визнання недійсними результатів приватизації об'єкта великої приватизації або договору купівлі-продажу об'єкта великої приватизації становить 3 роки;
3) строк позовної давності для звернення з позовом про відмову в затвердженні протоколу аукціону, визнання недійсними результатів приватизації об'єкта малої приватизації або договору купівлі-продажу об'єкта малої приватизації становить 3 місяці;
4) строк позовної давності для звернення з позовом про оскарження рішення органу приватизації про недопущення до участі в аукціоні або про неукладення договору купівлі-продажу з переможцем аукціону складає 1 місяць з дня оприлюднення результатів аукціону.
Звертаємо увагу! За згодою сторін у договорі купівлі-продажу об'єкта приватизації може передбачатися можливість вирішення спорів, що виникають між продавцем та покупцем у зв'язку з договором купівлі-продажу об'єкта приватизації чи на його підставі, у міжнародному комерційному арбітражному суді. При цьому якщо орган приватизації в договорі купівлі-продажу об'єкта приватизації передбачає вирішення спорів, що виникають між продавцем та покупцем у зв'язку з договором купівлі-продажу об'єкта приватизації чи на його підставі, у міжнародному комерційному арбітражному суді, але сторони не досягли згоди щодо вибору міжнародного комерційного арбітражного суду, в якому такий спір підлягає розгляду, будь-який спір, суперечка або претензія, що виникають стосовно укладеного договору купівлі-продажу об'єкта приватизації або пов'язані з ним, у тому числі щодо його порушення, припинення або недійсності, підлягають остаточному вирішенню шляхом арбітражу відповідно до Арбітражного регламенту Арбітражного інституту Торгової палати міста Стокгольма. (ч. 12 ст. 26 Закону)
Також, хочемо зауважити, що розділ X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", серед іншого, доповнено п. 4-4, згідно з яким справи про банкрутство боржників, якими є державні підприємства та/або господарські товариства, більше ніж 50 % акцій (часток) яких прямо чи опосередковано належать державі, щодо яких прийнято рішення про завершення приватизації, не можуть порушуватися протягом 1-ого року з дня завершення приватизації з підстав, які виникли до завершення приватизації. Очікується, що такий запобіжний захід дасть можливість інвесторам розрахуватися з боргами та не втратити підприємство на користь кредиторів.
Закон набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування – 07 березня 2018 року (опубліковано: "Голос України" від 06.03.2018 року № 44).