03 серпня 2017 року набрав чинності Закон України від 13 липня 2017 року № 2136-VIII "Про Конституційний Суд України" (далі – Закон)
Нові форма та суб'єкт звернення до Конституційного Суду
Законом визначено, що формами звернення до Суду є конституційне подання, конституційне звернення, конституційна скарга (до змін такої форми звернення не було).
Згідно з ст. 52 конституційним поданням є подане до Суду письмове клопотання щодо:
1) визнання акта (його окремих положень) неконституційним;
2) офіційного тлумачення Конституції України.
Суб'єктами права на конституційне подання є: Президент України, щонайменше 45 народних депутатів України, Верховний Суд, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховна Рада Автономної Республіки Крим.
Відповідно до ст. 53 конституційним зверненням є подане до Суду письмове клопотання про надання висновку щодо:
1) відповідності Конституції України чинного міжнародного договору України або міжнародного договору, що вноситься до Верховної Ради України для надання згоди на його обов'язковість;
2) відповідності Конституції України (конституційності) питань, які пропонуються для винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою;
3) додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;
4) відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України вимогам ст.ст. 157 і 158 Конституції України;
5) порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим Конституції України або законів України;
6) відповідності нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим Конституції України та законам України.
Суб'єктами права на конституційне звернення є Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, щонайменше 45 народних депутатів України. Згідно з ч. 2 ст. 54 заява народного депутата України про відкликання свого підпису під конституційним зверненням не має юридичних наслідків.
Важливо! Нова форма звернення - конституційна скарга - подане до Суду письмове клопотання щодо перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) закону України (його окремих положень), що застосований в остаточному судовому рішенні у справі суб'єкта права на конституційну скаргу.
Суб'єктом права на конституційну скаргу є особа, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України (його окремі положення) суперечить Конституції України (ст. 56).
До суб'єктів права на конституційну скаргу не належать юрособи публічного права (органи держвлади та місцевого самоврядування).
Конституційну скаргу фізична особа підписує особисто. Якщо суб'єктом права на конституційну скаргу є дієздатна фізособа, яка за станом здоров'я або фізичною вадою не в змозі особисто підписати конституційну скаргу, її підписує уповноважена в установленому законом порядку особа, що діє від її імені.
Конституційну скаргу юрособи підписує уповноважена на це особа, повноваження якої має бути підтверджено установчими документами цієї юрособи та актом про призначення (обрання) на посаду уповноваженої особи.
Прийнятність конституційної скарги
Відповідно до ст. 77 конституційна скарга вважається прийнятною за умов її відповідності вимогам, передбаченим ст.ст. 55, 56, та якщо:
1) вичерпано всі національні засоби юридичного захисту (за наявності ухваленого в порядку апеляційного перегляду судового рішення, яке набрало законної сили, а в разі передбаченої законом можливості касаційного оскарження - судового рішення, винесеного в порядку касаційного перегляду);
2) з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, у якому застосовано закон України (його окремі положення), сплинуло не більше 3-ох місяців.
Як виняток, конституційна скарга може бути прийнята поза межами вимог, установлених п. 2 ч. 1 ст. 77, якщо Суд визнає її розгляд необхідним із мотивів суспільного інтересу.
Якщо суб'єкт права на конституційну скаргу пропустив строк подання конституційної скарги у зв'язку з тим, що не мав повного тексту судового рішення, він має право висловити у конституційній скарзі клопотання про поновлення пропущеного строку.
Суд відмовляє у відкритті конституційного провадження, визнавши конституційну скаргу неприйнятною, якщо зміст і вимоги конституційної скарги є очевидно необґрунтованими або наявне зловживання правом на подання скарги.
Звертаємо увагу! Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень конституційну скаргу може бути подано, якщо остаточне судове рішення у справі особи набрало законної сили не раніше 30 вересня 2016 року. Конституційна скарга, подана до набрання чинності Законом, щодо справи, остаточне судове рішення у якій набрало законної сили раніше 30 вересня 2016 року, повертається Секретаріатом Конституційного Суду суб'єкту права на конституційну скаргу без розгляду у 10-денний строк з дня набрання чинності Законом.
До конституційної скарги, поданої до набрання чинності Законом, щодо справи, остаточне судове рішення у якій набрало законної сили у період з 30 вересня 2016 року до набрання чинності Законом, строк, передбачений п. 2 ч. 1 ст. 77, не застосовується.
Конституційна скарга щодо справи, остаточне судове рішення у якій набрало законної сили у період з 30 вересня 2016 року до набрання чинності Законом, може бути подана у 3-місячний строк з дня набрання чинності Законом.
Якщо конституційна скарга, подана до набрання чинності Законом, не відповідає його вимогам, Секретаріат Конституційного Суду повідомляє суб'єкту права на конституційну скаргу про можливість приведення такої конституційної скарги у відповідність до вимог Закону протягом 3-ох місяців з дня набрання ним чинності.
Не приведена у відповідність до вимог Закону конституційна скарга повертається Секретаріатом Конституційного Суду суб'єкту права на конституційну скаргу без розгляду у 10-денний строк після закінчення вищезазначеного строку.
Суд упродовж 3-ох місяців з дня офіційного опублікування Закону ухвалює Регламент та утворює сенати у порядку, встановленому Законом.
Додамо, з набранням чинності Законом пленарні засідання, спеціальні пленарні засідання Суду ведуться в порядку, встановленому Законом.
Закон набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування — 03 серпня 2017 року (опубліковано: "Голос України" від 02.08.2017 року № 141).